...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Gra testowa
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Jedna z pierwszych opcji jaką samodzielnie, zaraz po zainstalowaniu programu, z pewnością obcykamy to gra testowa. Chcemy zobaczyć mniej więcej jak gry stworzone za pomocą programu wyglądają, jakie jest środowisko itp. Tutaj jednak skupimy się na opcjach jakie nam daje gra testowa, zatem dobrze by było o nich wiedzieć. Ułatwia to testowanie gry, jak i naprawianie (dokładniej - wyłapanie) błędów.
~Reptile


Terminu raczej nie trzeba wyjaśniać, gdyż jest dość zrozumiały (aczkolwiek takie mam wrażenie). RPG Maker pozwala nam na uruchomienie projektu (z poziomu programu). Takie uruchomienie jest nazwane grą testową. Nasuwa się zatem pytanie: jaka jest różnica między grą testową, a grą zwykłą? Jedna jak i druga opcja uruchamia grę, wiec jaka jest różnica?

Gra testowa posiada kilka dodatkowych opcji w celu testowania. Przykładowo, możemy sprawdzić które pola na mapie są polokowane. Żeby wyłapać wszystkie za jednym uruchomieniem, użyjemy wtenczas jednego klawisza, który umożliwi nam chodzenie po każdym polu kafelki mapy (nie zależnie czy jest zablokowane czy nie).

Przed załączeniem gry testowej, zmiany dokonane na mapie muszą zostać zapisane. Jeżeli mapa nie była zapisana, to program poinformuje nas o tym i poprosi, aby zapisać aktualny stan mapy. Gdy zapiszemy (poprzez przycisk Tak), automatycznie zostanie uruchomiona gra testowa. Czasami trzeba chwilkę poczekać (w zależności od komputera), ale to trwa zazwyczaj kilka sekund (10 sekund to będzie już strasznie dużo, a jeżeli do minuty projekt nie odpali, wtenczas można zacząć się martwić, najlepiej będzie zamknąć okienko testowe i spróbować po prostu ponownie).

Teraz dość ważna informacja (logiczna, ale warto wspomnieć o tym):
Podczas gry testowej nie ma możliwości edytowania projektu(!). Dlatego warto jest zapamiętać gdzie, jaki błąd wystąpił i w trybie natychmiastowych go poprawić.

Specjalne klawisze, które funkcjonują tylko w trybie gry testowej:
  • [Shift] - Wyświetla wiadomości w sposób natychmiastowy.
  • [Ctrl] - Opcja ducha. Pozwala na przechodzenie przez wszystko i wszystkich (nawet jeżeli jest to niemożliwe, bo chipset mówi inaczej), potwory nie atakują na mapie.
  • [F9] - Ukazuje menu debugera (opis poniżej)
  • [F10] - Chwilowo zatrzymuje przetwarzanie zdarzenia. Przykładowo, jeżeli zostanie uruchomione zdarzenie Auto-start, w którym nie ma jakiegoś zatrzymania, gracz wpada w niekończąca się pętle, która uniemożliwia dalsza grę. W takich właśnie przypadkach można użyć tego klawisza podczas gry testowej. A następnie wypadałoby ten błąd oczywiście naprawić.
  • [F12] - Powrót do ekranu tytułowego.
Menu Debugera
Debuger pozwala na manipulowanie przełącznikami (ON i OFF), oraz na zmianę wartości zmiennych. Okno jest podzielone na dwie kolumny. Po lewej stronie mamy przedział przełączników i zmiennych występujących w grze, a po prawej stronie już wyświetlony konkretny numer przełącznika i jego nazwę (dlatego dobrze jest nadawać jakąś nazwę przełącznikom), oraz jego stan, czy jest włączony (ON) czy wyłączony (OFF). W domyśle wszystkie przełączniki są wyłączone (OFF).



Klopotliwe pytania:
1. Nie mogę poruszać bohaterem!
Niestety tego typu problem nie jest konkretnie opisany, dlatego poniżej będzie kilka rozwiązań dla niego (sprawdzaj):
a) bohater stoi w miejscu, nie może chodzić, ale mogę nim obracać, mogę włączyć menu (klawiszem ESC)
Blokowanie chipsetu/tilesetów, bohater znajduje się na polu, po którym nie może się poruszać. Zmienić to można w blokowaniu chipsetów/tilesetów w Bazie danych( w odpowiedniej zakładce).

b) bohater stoi w miejscu, i nie mogę nim chodzić, obracać, menu tez nie jestem w stanie wywołać. Wygląda tak jakby gra się zawiesiła [ale muzyka (o ile była we tle), leci normalnie]
Gdzieś na mapie prawdopodobnie jest jakieś zdarzenie ustawione jako AUTO-START, ewentualnie inne zdarzenie, które wywołało polecenie Pętli. Trzeba takie zdarzenie zlokalizować i poprawić.

c) bohater porusza się w jedną stronę (cały czas idzie albo w lewo, albo w prawo, albo w jakimś innym kierunku), podczas gdy JA nic nie robię.
Sytuacja jak wyżej, zostało uruchomione zdarzenie z poleceniem poruszania (ruszaj zdarzeniem), ustawione na bohatera, aby poruszał się w konkretnym kierunku. No i oczywiście to zamknięte w jakiejś pętli. Trzeba takie zdarzenie zlokalizować i poprawić.

d) bohater porusza się w jednym kierunku, a na mapie nie ma zdarzeń!
Taki problem może wystąpić, gdy jest podłączone jakieś urządzenie USB (jak: Joypad, Joystick, może kierownica). Odłącz takie urządzenie i po problemie. Następnie (gdy to urządzenie jest odłączone) odpal grę testowa, powinno być OK.

2. Nie mogę uruchomić gry testowej, błąd o treści: Ustaw start drużyny, co mam robić?
Spróbowałbym ustawić start drużyny na mapie, być może to pomoże [warstwa: edycja zdarzeń -> prawym klawiszem myszki kliknij na mapie (na jakiś kwadracik) i wybierz star drużyny].

3. Nie mogę uruchomić gry testowej, błąd o treści: ...
Przeczytaj treść, i postaraj się ten błąd jakoś naprawić. Przecież pisze, w czym jest problem. Jeżeli na poważnie nie wiesz co z tym zrobić, to pytaj się zaawansowanych użytkowników dobrej woli o pomoc, przez komunikator, czat, a najlepiej przez adres mailowy.

4. Nie mogę uruchomić gry testowej, RGSS player nie odpowiada
Błąd pojawia się głownie przy nowszych systemach operacyjnych (Windows Vista/7). Najlepiej byłoby załatwienie sobie PC z kompatybilnym systemem operacyjnym, co do wersji RPG Makera, albo po prostu pomęczyć się przy ustawieniach na aktualnym. Program należy uruchomić w zgodności z np. Windowsem XP.
    Jak ustawić zgodność? Prawym klawiszem myszki, klikamy na aplikacje (plik EXE), a następnie wybieramy właściwości. W oknie właściwości, należy wybrać zakładkę zgodność, w niej zaznaczyć opcje, aby uruchomić w zgodności z [...] i wybrać wersje (proponuje) Windows XP. Następnie OK.

    Zmienić zgodność należy na następujących plikach: na programie (rpgxp.exe/rpgvx.exe/cos innego.exe), projektach (game.exe), i dla bezpieczeństwa wszystkie pliki DLL od tego programu (rgss100j.dll/rgss102e.dll/rgssrtpjap.dll itp.) - pliki DLL znajdziesz w katalogu gdzie program został zainstalowany. W razie problemów (gdzie jest zainstalowany program) użyj po prostu opcji Szukaj (wyszukaj) w komputerze.


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024