...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 45 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problem z grami || Zgłoś nowe materiały
Download >> Gry


Quantino

Autor: Artekwnc

RPG Maker: XP
Wersja: Demo
Gatunek: Action RPG
Język: Polski
Rozmiar: 26 MB
Ocena: 3/10

Informacje dodatkowe:
- Brak

DOWNLOAD | DYSKUSJA FORUM


Jestem już długo redaktorem na Twierdzy, więc może to dziwić, ale to jest moja pierwsza recenzja. Na pierwszą recenzję mogłem wybrać sobie jakąś grę z górnej półki, ale postanowiłem opisać grę, w którą kiedyś grałem i przy tworzeniu której pomagałem autorowi. Moje pierwsze podejście do gry było na prośbę twórcy, drugie zaś na potrzeby owej recenzji. Jednak w grę nie grało mi się przyjemnie, ale o tym może później.

Quantino jest to demo wykonane w RM XP. Nasz bohater Markus kończy właśnie normalny dzień w robocie. Kiedy idzie do domu zauważa dziwne światło i po podejściu do niego zostaje wessany i przeniesiony do innego świata. Teraz jego głównym zadaniem jest wrócić do domu. Macie nadzieję, że dalej będzie ciekawiej? Rozczaruję was. Po zorientowaniu się, gdzie nasz bohater wylądował, robimy questy typu: idź, pogadaj, pozbieraj, wróć. Tak, tylko tyle - zostajemy gdzieś wysłani, robimy to i wracamy - wszystko odbywa się w jednej wiosce. Kiedy zaczyna się dziać coś innego, to dostajemy (jak się pewno domyślacie) informację, że ukończyliśmy wersję demo. Mogłoby to być inaczej rozwiązane, niestety tak jak to jest teraz, nie jest za dobrze. Szkoda też, że w grze możemy pochodzić prawdziwie tylko po pięciu niezbyt dużych mapach - to mało, nawet jak na demo.

Dialogi są dosyć długie i nudne. Nie ma w nich nic nowego, czego nie moglibyśmy się domyślić, lub wiedzieć wcześniej. Niektóre są też dziwne, np. zażalenia bohatera co do pogody na początku gry (że pada), zamiast szybkie wianie do domu. Co do błędów, pewno jakieś są, ale ja mistrzem języka polskiego nigdy nie byłem i nie jestem, więc błędów nie wypatrzyłem.

Grafika w grze to rtp (postacie) i inquisitor (tilesety). Mapping jest dobry, jednak mogłoby być mniej kwiatków (dobrze, że nas nie blokują). Współczesne miasto na początku gry jest sklejone z okropnych tilesetów, na szczęście jesteśmy tam tylko przez chwilę, więc można na to przymknąć oko. Nad mapą fruwają ptaszki, świeci słońce, ogólnie coś się dzieje. Dla jednych to dobrze, dla innych źle. Ogólnie średnio mi się podobają maski świetlne (ogólnie, nie tylko w tej grze), niepotrzebne jest coś takiego, jak promienie słoneczne. Z maskami jest też błąd - skaczą nieraz kilka pikseli przy poruszaniu się. Fruwające ptaszki za to są fajne, ożywiają mapę. Jest też parę nieszkodliwych błędów w blokowaniu. Można też dotknąć krawędzi mapy w miejscu, gdzie nie ma teleportu, a tak nie powinno być. Są też problemy ze zmianą kolorów, nieraz po zmianie mapy miga nam jasna wersja mapki, po czym jest szybko przyciemniana.

Muzyka nie podobała mi się, według mnie kompletnie nie pasowała do sytuacji. Był też problem z głośnością - niektóre utwory były głośniejsze od innych, ciągle było trzeba majstrować przy głośnikach.

Autor dodał do swojej gry masę skryptów. Jest tu skrypt na menu, które niezbyt przypadło mi do gustu. Były tu wszystkie informacje, oprócz tych istotnych. Bo po co mi po wejściu do menu od razu informacja: gdzie jestem, jaki to dzień tygodnia, dzień, miesiąc, rok itp.? Mnie jest potrzebne to, ile bohater ma hp, a żeby się tego dowiedzieć, to muszę wchodzić jeszcze dodatkowo do Statusu. Dodatkowo w menu nie było nieraz widać zaznaczajki, przez co nie wiadomo było, jaką opcję mamy zaznaczoną. Fajne były opcje w menu, gdzie mogliśmy wybrać, jaką czcionkę chcemy, jak szybko ma lecieć tekst, czy okno ma być przeźroczyste i jak głośno ma grać muzyka (co i tak przez ustawienie muzyki nie działało). Zdarzyły się też w nim jakieś nie przetłumaczone na polski zwroty. Co do menu to tyle.

System walki to znany i lubiany (szczególnie przez nowych, szukających ABSa), bądź znienawidzony, system walki od pana MO. Niestety, autor nie wykorzystał potencjału tego skryptu, ba! dał możliwość walki na dwie minuty przed zakończeniem gry. Jedyny nasz wróg, pszczoła, nie była agresywna, atakowała dopiero, gdy my zaczęliśmy walkę, więc jeśli nie walczyliśmy to nie musieliśmy się jej obawiać.

Następny skrypt to otwieranie zamków. Prosta minigierka polegająca na odpowiednim ustawieniu kilku bolców, czy czegoś tam, w odpowiednim miejscu. Prosta i fajna. Szkoda, że to skrypt, a nie pomysł autora. Jednym problemem było nieprzetłumaczenie tej minigierki na język polski, ale każdy, nawet nie znając angielskiego, powinien sobie poradzić.

Jest też parę mniejszych skryptów, jak animowane title, gra na pełnym ekranie itp., ale nie wpływają one zbytnio na jakość grania, może poza tym, że nie da się wczytać gry z poziomu titla - trzeba włączyć nową grę i dopiero tam w menu ją wczytać.

Na koniec zostawiłem największą wadę gry, to jest straaaaaszna powooolność. Gra chodzi strasznie wolno, plus nasza postać też wolno chodzi. To sprawia, że z 15 minut gry robi się 1,5 godziny gry. Nie powinno się w ten sposób przedłużać czasu grania, bo to sprawia, że gra robi się jeszcze nudniejsza, a kursor zbliża się coraz bardziej do X w prawym górnym rogu. Nawet Anti-Lag dodany do gry nie poprawia sytuacji, trzeba mieć tylko nadzieję, że w pełnej wersji uda się coś z tym autorowi zrobić.

No i to by było na tyle. Ale czy jest aż tak źle? W sumie gdyby poprawić szybkość gierki i zrobić coś z menu, to gra byłaby o wiele przyjemniejsza, plus to, że na końcu dema coś w końcu zaczyna się dziać. Jednak w obecnej sytuacji gra nie zachęca do siebie, bo jednak dobry mapping to za mało, żeby z przyjemnością grać, a inne elementy zamiast umilać granie, to jeszcze bardziej psują. Myślę więc, że ocena 3/10 jest na stan obecny dema najwłaściwsza, gdyby udało się pozbyć lagów i przyśpieszyć chodzenie, to ocena mogłaby pójść o dwa oczka w górę, ale jak na razie to wychodzi 3/10. Ciekawi gry mogą ściągnąć, reszcie póki co odradzam. Mam tylko nadzieję, że niedługo ukaże się lepsza wersja i będę mógł wiele wad zamienić na zalety.

Spacer po wiosce, zbudowanego na znanych (pseudo) wiedźminowych zasobach
Jak to nie? Ponoć mozna je dostać w każdej aptece.
nie ma to jak polska gra, z angielskimi podpowiedziami...
Zręcznościowy system walki na mapie - ABS.


Tekst: Dragon Kamillo
email: k.maciejewski@poczta.onet.pl


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024