...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 11 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Artykuły

Skrypty w grach - zażalenie


Co chcemy osiągnąć tworząc grę w RPG makrze? No wiadomo chcemy stworzyć grę. Gry z RPG makera są różne różniaste. Od pełnokrwistych jRPG (do tworzenia, których program został stworzony) po przeróżne mini gierki. Tytułów jest masa. Sam nie jestem wielkim wyjadaczem i mimo że z makerem obeznaje się od kilku lat jeszcze wiele moim projektom brakuje by były doskonałe.

Podczas robienia gry powinniśmy dawać z siebiewszystko. Przemyśleć fabułę i każdy jej szczegół, wymyśleć porządny scenariusz, zaprojektować bohaterów no i zrobić właśne przedmioty, skille (chociaż to często jest ignorowane bo program oferuje gotowce), znaleźć odpowiednie zasoby i skrypty.

No i tutaj zaczyna się problem, który chce poruszyć. Już nie chce się czepiać tego, że ludzie idą na łatwiznę i wykorzystują wszystko to co im program od razu daje, nie tworząc swoich animacji i umiejętności. Chociaż to też jest problem to jednak nie tak wielki. Chodzi mi przede wszystkim o skrypty! Każdy chce by jego gra się wyróżniała, każdy chce by ludzie nie widzieli w jego projekcie zwykłej gry a grę z wyższej półki, jak np. projekty TiTek’a. Niestety większość z was (tak mówię bezpośrednio do was makerowcy) stawia na skrypty zamiast na interesującą fabułę. Ja wiem że trudno jest wymyślić coś oryginalnego, wyjątkowego, co przy okazji wciągałoby gracza po uszy.

Ludzie po prostu zamiast poświęcić czas na wymyślenie historii marzeń sięgają po skrypty z Internetu. Pewnie, niektórzy z was myślą sobie Jaki w tym problem? Skrypty są po to by z nich korzystać... fakt. Ale do jasnej cholery! Skrypty to ma być dodatek upiększający grę a nie danie główne!

Co mam na myśli? Pomyślcie w ten sposób. Gdy zamawialibyście w restauracji naleśniki z dżemem to chcielibyście dostać skrawek naleśnika, na który ktoś wylał cały słoik dżemu? Albo gdybyście chcieli herbatę z cytryną, a dostalibyście cytrynę z fusami herbaty? Nie sądzę by wam się to spodobało. Ok. Dziwnie to ująłem ale do większości chyba tylko tak trafię. Nie chce nikogo wytykać palcami ale w Internecie, na różnych forach a nawet tutaj na twierdzy. Wszędzie wśród nielicznych porządnych tytułów będzie masa gier naładowanych skryptami z netu po brzegi. Skrypt powinien trochę ulepszyć grę...

Nie lubisz standardowego systemu walki? Znajdź skrypt na nowy. W porządku, ja sam nienawidzę standardowego BS’a w VX’ie. Ale jeśli do tego nowego Battle Systemu dodacie jeszcze, cienie postaci, jakiś HUD w górnym rogu ekranu(który jest do niczego nie potrzebny bo np. robisz grę w której walka jest turowa i jak w standardowym BS’ie pokazuje życie) walniesz jeszcze jakiś bestiariusz, nowy system menu, jakiś nowy sposób na wyświetlanie wiadomości, nowy HUD w ekranie statusu, ekwipunku itp., coś aby wybieranie 1 z 2 opcji w rozmowie wyglądało inaczej, coś na zegar, potrzeby postaci takie jak np. głód czy sen i co tam jeszcze da się wcisnąć.

Uffff. Dałem teraz tylko kilka z setek opcji, jakie możecie „ulepszyć” skryptami w swojej grze. Udało się? Zmieniliście wygląd gry nie do poznania? Teraz będzie się wyróżniać? No pewka! Gra skończona. No i w tej właśnie sytuacji, gdy myślicie że gra jest idealna itd. bo jest inna niż reszta, zapominacie o fabule, ciekawych bohaterach, których będziemy na pewno lubić (jak Nathan Drake z serii Unchartet czy Joker z Mass Effect). I niby mamy super grę, wszystko nowe to jednak wśród tej masy skryptów nie ma ani grama dobrej, ciekawej fabuły. Takie gry chcą przyciągnąć do siebie tylko tym że mają skrypty i tyle.

Od takich gier ja (i pewnie wielu innych) natychmiast się odpycha. W takie gry po prostu nie chce mi się grać. Jeśli np. dostaniesz dwie gry. Jedna będzie standardową RTPówką. Będzie miała tylko to co od początku program oferuje ale będzie miała też ciekawy mapping i fabułę. Druga będzie tym czymś o czym mówiłem. Grą, w której fabuła jest byle jaka i ma nie odwracać uwagi od tego co się najbardziej w niej liczy-skryptów. W tej sytuacji na pewno większość graczy będzie bardziej chciała grać w tą pierwszą. Czemu? Bo potrafi wciągnąć gracza, jest przyjemna i po prostu porządnie wykonana!

Pewnie teraz wielu z was myśli o Parallel Worlds. No przecież w tej grze są wszystkie te skrypty, o których mówiłem! Więc jakim niby cudem jest taka epicka? Czemu wielu ludzi uznaje ją za najlepszą grę zrobioną w RPG makerze? Dlaczego gra dostała oceną 8 na Twierdzy? Odpowiedzcie sobie sami. Co oprócz skryptów gra miała jeszcze? Fajny klimat? Ale to nie wystarczy by dostać taką ocenę! Autor po prostu się z nią namęczył! TiTek tworzył grę 2 lata! Albo coś w ten deseń. Po prostu zabrał się za nią i zrobił to porządnie. Fabuła tam jest intrygująca, ciekawa no i oryginalna. Przedstawia mroczną przyszłość i jest tak wciągająca że aż chce się po prostu ją przejść by poznać koniec tej historii!

Mam nadzieje, że niektórym uświadomiłem że lepsza zwykła RTPówka ale za to porządna niż jakiś taki misz masz z skryptów. Jeśli jeszcze nie rozumiesz co mam na myśli wróć na początek tekstu i przestudiuj go jeszcze raz. Zrobione? Dalej nie ogarniasz? W takim razie powtórz tą czynność kolejny raz. No i co? Jeśli nie rozumiesz śmigaj na początek i czytaj znowu! Jeśli kilku z was ma naglę ochotę rzucić okiem na scenariusz do swojej gry i sprawdzić czy jest ciekawy, oryginalny i czy jest po prostu fajny, zerknąć na mapki w swojej grze i poprawić w nich to i owo, dopracować charakter każdego bohatera by był jedyny w swoim rodzaju to znaczy, że spełniłem swoje zadanie.

Jeśli ci się nie chce i uważasz, że skrypty wystarczą to wybacz ale w moich oczach twoja gra jest badziewiem, chyba że wprowadzisz coś ciekawego do niej. A jeśli nie rozumiesz co mam na myśli to wiesz co robić.

Wiem że to było dużo linijek tekstu. Jeśli dotrwałeś do końca to dzięki ci za przeczytanie moich wypocin. Mam nadzieje że ten artykuł chociaż w najmniejszym stopniu zmniejszy ilość gier napchanych skryptami po brzegi. Więc jeszcze raz dziękuje że dotrwałeś do końca i pozdrawiam cię!


Autor: Vitas
email: vitas1@o2.pl


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024