...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Zdarzenia - wprowadzenie
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Niezależnie od wersji programu, gdy ktoś chce się nauczyć obsługiwania programu, to musi opanować zdarzenia. A dla ułatwienia w programie RPG Maker występuje ich trzy rodzaje.
~Reptile


Zdarzenia - wprowadzenie
Kolejnym bardzo ważny element, który należy opanować w programie to zdarzenia. Czym są zdarzenia? Co zawierają? Dlaczego są ważne? Zdarzenia przechowują w sobie konkretne akcje, polecenia, które wręcz musimy wykorzystać podczas tworzenia gry. 

W zasadzie gra bez zdarzeń, to spacerowanie po mapie, na której nic się nie dzieje.

W programie RPG Maker, niezależnie od wersji, można wyróżnić trzy rodzaje zdarzeń: zdarzenia na mapie, zdarzenia walki i typowe zdarzenia.

  • Ad1. Zdarzenia na mapie.
    Mówiąc o zdarzeniach, to głównie chodzi o zdarzenia występujące na mapie. Zdarzeniem może być np. postać, z która będziemy mogli porozmawiać, sklep gdzie dokonujemy zakupów, tabliczka z napisem, drzwi (jako teleport do innej mapy), skrzynka z pieniędzmi, przeciwnicy z którymi stoczymy walkę. To właśnie za pomocą zdarzeń tworzymy scenki, historyjki, intro, zakończenie w grze itp. 

    Jak widać dość ważny element.


  • Ad2. Zdarzenia walki.
    Jak nazwa wskazuje, są to zdarzenia, które występują podczas walki. Głównym zadaniem zdarzeń walki jest urozmaicenie przebiego walki. To może dialog z przeciwnikiem, a to może jakaś postać przyjdzie z pomocą (wszystko zależy od wyobraźni).  Zdarzenia walki mają to do siebie że są aktywowane przy pomocy komend walki, bądź warunków i niestety, ale muszą zostać ustawione dla każdej hordy.


  • Ad3. Typowe zdarzenia
    Zdarzenia zapisane w bazie danych działają na zasadzie wywoływania w dowolnym momencie. Zdarzenia te są na tyle wygodne, gdyż w jednym miejscu można coś ustawić, a następnie do tego miejsca można się odwoływać. Typowe zdarzenia świetnie się nadają do tworzenia własnych systemów, albo jakiś dodatków do projektu.



    Klopotliwe pytania:
    1. Czy są innego rodzaju zdarzenia w programie?
    Owszem, istnieją inne zdarzenia, ale głównie jakieś specyficzne i zależności od wersji programu. Dla przykładu RPG95 posiada 2 zdarzenia: na rozpoczęcie gry (intro) oraz zakończenie gry (czyli jak bohater zginie podczas walki). Te zdarzenia działają na zasadzie typowych zdarzeń. RPGME posiada zdarzenie kiedy bohater zginie podczas walki - ale to też w sumie nie do końca się liczy, albowiem gdyż ta opcja wywołuje typowe zdarzenie. RPGXP/VX/VXAce/MV posiadają skrypty do których można się odwołać, ale skrypty to nie to co zdarzenia. Można się kłócić na ten temat, ale pozostańmy przy 3 rodzajach: zdarzenia na mapie, zdarzenia walki i typowe zdarzenia (po co utrudniać sobie życie).

    2. Czy zdarzenia w wersjach programu RPG MAKER są takie same?
    Głównie: tak. Zdarzenia są niemalże identyczne, zatem czytając kursy, poradniki, albo filmiki w internecie, jak ktoś coś demonstruje na zdarzeniach to w 90% można to uzyskać w każdej wersji programu. Niestety każdy RPG MAKER posiada jakieś drobne różnice przy zdarzeniach, jeden ma więcej poleceń, drugi ma te polecenia rozwinięte, trzeci zmodyfikowane, czwarty te polecenia ma gdzieś pochowane.

    Niemniej, większość rzeczy jest taka sama.



  • Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
    2002-2024